4/01/2016

曲紹介 - Jimmy Cliff / Harder They Come -

今日はJimmy Cliffの68歳の誕生日です。それにちなんで今日の歌詞紹介は言わずと知れた1972年の名曲、Harder They Comeをご紹介します。Happy Birthday Jimmy Cliff!!!



Jimmy Cliff / Harder They Come
 
Well, they tell me of a pie up in the sky
Waiting for me when I die
But between the day you're born and when you die
They never seem to hear even your cry
死ぬ時には ありもしないいいことが
待っていると奴らは言うが
奴らは生まれてから死ぬまでの間
俺たちの叫びに耳を貸そうともしない


So as sure as the sun will shine
I'm gonna get my share now, what's mine
And then the harder they come
The harder they fall, one and all
Ooh, the harder they come
The harder they fall, one and all
だから太陽が常に輝くように必ず
俺は自分の取り分は掴み取ってみせる
そして奴らが俺を辛い目に遭わせようものなら
奴らも同じ目に遭うんだぜ
全員ひとり残らず


Well, the oppressors are trying to keep me down
Trying to drive me underground
And they think that they have got the battle won
I say forgive them Lord, they know not what they've done
抑圧者は俺を押さえつけ 地下に追いやろうとする
奴らは闘いに勝ったと思っているだろうが
俺は神に彼らを許してくださいと頼む
自分たちのやったことを分かっていないんです、と


And I keep on fighting for the things I want
Though I know that when you're dead you can't
But I'd rather be a free man in my grave
Than living as a puppet or a slave
俺は自分の求めるもののために闘い続ける
死んだら闘えないってことは分かっているけれど
それでも死んでも自由な方を俺は選びたい
他人に操られたり奴隷のように生きるくらいなら


What I say now
What I Say now

What I say now
What I say, one time
The harder they come, the harder they fall, one and all
The harder they come, the harder they fall, one and all
だから俺は言うよ、
奴らが俺を辛い目に遭わせようものなら
奴らも同じ目に遭うんだぜ 全員ひとり残らず

-----------------
奴隷としてアフリカから連れてこられたジャマイカ人が作ったこのレゲエという音楽は社会を牛耳っていた白人に反抗するメッセージがつづられています。この曲はその最たるものです。同じタイトルの映画も、ジャマイカらしいとても優れた作品ですのでまだ観たことのない方はオススメです!

0 件のコメント:

コメントを投稿